maandag 23 november 2015

Bezoek? Ja graag!

Heel graag zelfs! Ik heb zelf de afgelopen maanden erg weinig hulp nodig gehad, maar nu ga ik het toch vragen....
Gerbrands opname gaat 3 a 4 weken duren; donderdag krijgt hij het infuus bij zijn sleutelbeen, vrijdag en zaterdag volgt de chemo, zondag rust en dan krijgt hij maandag zijn stamcellen terug en dan? Dan is het afwachten, wachten tot die stamcellen hun werk weer oppakken in het beenmerg en gezond bloed gaan aanmaken. Hij ligt op een speciale afdeling en mag gewoon bezoek ontvangen!
Ja echt waar, geen zuurstoftentje of isoleerkamer, maar gewoon een afdeling waar je op bezoek kan komen als je maar een paar regeltjes in acht neemt.
Op de site van hematologie Groningen staat het volgende wat voor bezoek van belang is ;lees dit even goed door alsjeblieft.

Langdurige opnames en isolement

Veel patiënten moeten voor hun behandeling langdurig opgenomen worden en vanwege het infectierisico mogen zij de afdeling niet verlaten. Hierdoor ontstaat het risico van conditieverlies en isolement. Wij vinden het erg belangrijk dat de conditie van een patiënt zo goed mogelijk blijft. Op vrijwel alle kamers staan hometrainers (fietsen) ) en een fysiotherapeut komt frequent op de afdeling om patiënten te ondersteunen bij – het in stand houden van – mobiliteit. Elke patiënt wordt gestimuleerd zo veel mogelijk uit bed te komen, omdat wij ervan overtuigd zijn dat daardoor het aantal complicaties afneemt en het herstel bespoedigd wordt.

Speciale maatregelen voor de bezoeker

Bezoektijden: maandag tot en met vrijdag 15 tot 20 uur, in het weekend van 11 tot 20 uur. Uitzonderingen zijn mogelijk na overleg met de verpleging.
Parkeren: bezoekers kunnen parkeren in Parkeergarage Noord en Zuid. Informatie en tarieven kunt u vinden op www.UMCG.nl.
Personeelsrestaurant: bezoek kan gebruikmaken van het personeelsrestaurant. Betaling geschiedt met een eigen betaalpas. Dit en de onderstaande regels gelden alleen voor bezoek aan patiënten op E2VA en voor de hematologiepatiënten op D2VA.
Regels op verpleegafdeling E2VA en hematologische patiënten die op D2VA en elders in het UMCG zijn opgenomen:
  • Handen wassen: iedereen moet vooraf de handen wassen en desinfecteren met – op de kamers aanwezige – Sterilium.
  • Bloemen en planten: om de kans op infecties zo klein mogelijk te houden mogen er géén bloemen of planten meegebracht worden, omdat daar vaak schimmels of bacteriën aanwezig zijn.
  • Levensmiddelen: voor een aantal patiënten is het niet toegestaan meegenomen levensmiddelen te nuttigen, tenzij na overleg met de verpleegkundige.
  • Bezoek: hoe meer bezoek hoe liever, want dat is goed voor patiënten die vaak zo lang opgenomen zijn. Echter, niet meer dan twee bezoekers tegelijk.
  • Zieke bezoekers: wanneer mensen evident verkouden zijn of een andere besmettelijke ziekte bij zich dragen, is het verstandig dat zij niet op bezoek komen of anders bij contact met de patiënt een mondkapje voordoen. Bij twijfel is het raadzaam te overleggen met de verpleging.
  • Kinderen: de eigen kinderen en kleinkinderen zijn welkom. Andere kinderen jonger dan 12 jaar liever niet, omdat aan hen vaak zo moeilijk uit te leggen is hoe met infecties moet worden omgegaan.
  • Toiletgebruik: het is niet toegestaan gebruik te maken van het toilet dat de patiënten gebruiken. Er zijn bezoekerstoiletten op de afdeling.
  • Flowkamers: deze kamers hebben dubbele deuren (sluissysteem). Beide deuren mogen niet tegelijkertijd openstaan, zodat de lucht van de gang niet in de patiëntenkamer kan komen. Op de kamerdeuren staan instructies over handenwassen. Soms zijn speciale isolatiemaatregelen nodig.
  • Roken: op de afdeling mag nergens gerookt worden.
En dan nu mijn hulpvraag haha.
Ik werk de komende weken gewoon door en zal het ook echt niet trekken om elke dag op en neer naar Groningen te rijden. Dus....willen jullie me helpen en ook bij mijn mannetje langs gaan? Zoals er al staat "hoe meer bezoek, hoe liever. Echter niet meer dan 2 tegelijk". In overleg met Ger hebben we dan ook besloten dat de "planning" via mij gaat verlopen. Ik weet hoe het met Ger gaat, wie er komen en of het kan. Zo kan hij zich richten op de behandeling en hoeft hij zich hier niet druk over te maken. Er zullen ook (zeker in het begin) momenten zijn dat hij hier geen fut voor heeft, maar wel bezoek nodig heeft voor een beetje afleiding/reden om overeind te komen.
Daarnaast kan het ook zijn dat ik je vraag om iets mee te nemen voor mijn mannetje. Wasgoed bijvoorbeeld (om maar iets praktisch te noemen). 's Avonds ben ik prima op ons huistelefoonnummer of mobiel te bereiken.

En dan nog een ander verzoekje: Ik heb bij de vorige opname gemerkt dat ik het absoluut niet fijn vind om via WhatsApp vragen te beantwoorden over hoe het met mijn mannetje gaat.
Gevolg was dat ik continue op het scherm van mijn telefoon aan het kijken was en Angeline en Dylan aardig gingen protesteren. Ze vroegen zelfs of ik "dat ding" nu eens aan de kant wilde leggen, terwijl ze zelf maar al te graag op YouTube filmpjes kijken of op Facebook spelletjes doen.

Bij deze de belofte dat ik regelmatig hier een update zal plaatsen, hiervan ook op Facebook een link zal zetten en dat ik "live" (aan de telefoon of als je me persoonlijk spreekt) rustig je vragen wil beantwoorden, maar alsjeblieft geen whats-app vragen?

En als je 1 van ons wel een berichtje via Whats-app stuurt, kan het dus zijn dat we soms geen antwoord geven om diverse redenen.
Oh ja....mocht je ons telefoonnummer (thuis of mobiel) niet hebben, stuur dan even een mailtje naar g.h.kleinheerenbrink@home.nl.

Je bezoek helpt mee om de kans groter te maken dat Gerbrand voor de kerstdagen thuis is :D

Geen opmerkingen:

Een reactie posten