zaterdag 8 augustus 2015

Poortweg 2,5

Het vervolg heeft even op zich laten wachten. Ik had het even te druk met vooral mezelf; Het geregel en rommel van werk, thuis en ziekenhuis werd me even te gortig. Tot overmaat van ramp gingen met dit prachtige weer spontaan mijn neusholtes weer, kreeg ik last van tranende ogen en last van mijn keel.....nu maar eens een hooikoorts-neuspray gehaald. Alhoewel ik nu nog wat hees klink (sexy toch haha), is de "verkoudheid" al beter te hanteren. Ik heb weer lucht! En dus ook weer energie om dit verhaal te schrijven.

Maar dan het volgende; ik lees de laatste blog en zie dat dit toch wel wat helderder kan haha.
Ger moest dus voor een controle naar de kaakchirurg, want wil hij over een tijdje een stamceltransplantatie krijgen....dan moeten er geen infecties aanwezig zijn.
Nu heeft hij al jaren een gebit, maar onder nog wel zijn originele tanden. Helaas zijn deze nu door de behandelingen behoorlijk aangetast, vooral het APD-infuus (ter ondersteuning van zijn botten) heeft hier mee te maken. En aangezien hij dit infuus nog zeker 2 jaar zal krijgen....doe zelf het sommetje maar.
De keus was: schoonmaken en vanaf nu minstens 3 keer per dag poetsen, met de kans dat de kaak alsnog verder aangetast wordt door de medicatie of......de laatste paar tanden er ook maar uit, met veel minder kansen op infecties.

Vooralsnog is er alleen nog een wortelrest uit de bovenkaak gehaald, want hier zat al een infectie. De rest wachten we nog heel even mee, want eerst moet er geregeld gaan worden dat er een nieuw gebit komt. En natuurlijk kan dat niet via de kaakchirurg, maar moeten we daarvoor naar onze tandarts. Pfff.
Onze eigen tandarts zat helemaal vol qua afspraken, maar bij haar collega kon Ger terecht....1 keer raden wie dit was!
De tandarts/orthodontist/botte hark van een paar weken terug. Hij had er op gestaan dat Gerbrand langs zou komen, want hij wilde zelf ook nog even beoordelen of het wel de juiste keus was om te trekken...Pardon?
De beste man was snel overtuigd toen Gerbrand hem heel assertief toesprak: Luister, als ik hier een infectie bij krijg, wordt de chemo uitgesteld. Als de chemo wordt uitgesteld, dan betekend dit uitstel van transplantatie.....en als dat niet doorgaat, betekend dat dat mijn ziekte niet teruggedrongen wordt en dat is dan mijn doodvonnis.
Klaar en helder, feitelijk correct. Oke, beetje kort door de bocht misschien, maar de boodschap moest toch overkomen? De reactie? "Hier schrik ik van". Goh echt???? Doel bereikt en Gerbrand krijgt nu weer alle medewerking in ieder geval. Gelukkig.

Als het rond is met tandarts en verzekering, is het een kwestie van een telefoontje naar Poortweg 2/Kaakchirurg en Gerbrand wordt zo snel mogelijk ingepland.

Naast al dit gezeur zijn er gelukkig heel veel mooie momenten, waar we erg van genieten natuurlijk. We laten ons niet kisten en gaan vrolijk door met energie opbouwen. Ik door mijn creatieve kant aan te spreken (voornamelijk het schilderen) en Ger door zijn wandelingen uit te breiden. Ik blijf hem stimuleren...het scheelt :nog genoeg geocaches om te vinden, dus mooi hobby met doel te combineren :)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten